هرآنچه لازم است درباره اتو های موجود در بازار بدانیم

هر چه لازم است درباره‌ی اتو بخار و اتو پرسی بدانیم

کاربردی ترین و بهترین اتو را چگونه انتخاب کنیم

اتو که یه واژه‌ی روسیه، یکی از اعضای جهیزیه دخترهای دم بخت ماست که شاید مصرفش خیلی نباشه ولی کارکردش اهمیت زیادی داره. البته هستن کسایی که خیلی براشون مهمه و هر روز از اتو استفاده میکنن. دلیل این موضوع هم اینه که تمیزی لباس و آراستگی شما نشانه‌ی شخصیتتونه.
اما فقط همین نیست. اتو میتونه باعث سلامتی شما هم بشه. اتوکشیدن باعث میشه آلودگی‌ها و باکتری‌ها از روی لباستون پاک بشه. چون از بخار استفاده میشه و حالت ضدعفونی کننده داره. کلمه اتو که میاد یاد این اتوهای معمولی خونه‌هامون میفتیم که همیشه تو فیلم‌ها یادشون میره و رو لباس میمونه تا اون رو جزغاله کنه!
اما در واقع مدتیه خانومای خونه میرن سراغ اتوهای پرسی که نمونه کوچیک‌تر اتو پرسی خشکششویی‌هاست. اما در کل اتو ۴ مدل داره که میخوایم امروز تو وبلاگ شیپور درباره‌ش صحبت کنیم و یه سری نکات هم درباره‌ی اتوکشی، نحوه کارکردن با اتو، تفاوت‌های اونا و شرایط نگهداری اتو بگیم. پس با شیپور همراه باشید.

اتوی خشک یا معمولی

اتو خشک بیشتر به درد پارچه‌هایی میخوره که پشمی نباشن. این سبک اتو مدل‌ها و مارک‌های مختلفی داره، ارزون و خیلی راحت هم تعمیر میشه. اتوی معمولی از همون برق ۲۲ ولت شهریه و کفشون از استیل ساخته شده. ایت اتو میتونه بین ۸۵ تا ۲۱۰ درجه سانتی‌گراد حرارت داشته باشه.

اتوی بخار

برای اینکه اتو بتونه فشار بیشتری روی پارچه به ویژه لباس‌های پشمی داشته باشه باید کفش سنگینتر باشه ولی اتوهای بخار چون از بخار استفاده میکنن سبک‌تر هستن و کمتر پیش میاد پارچه بسوزه. این مدل‌ها هم از برق ۲۲۰ ولت استفاده میکنن و توانشون بین ۱۸۰۰ تا ۲۶۰۰ واته. معمولا طول سیمشون هم تا ۲٫۵ متر میرسه و میشه مخزن آبشون رو پر کرد. کف اتوهای بخار از سرامیک یا استیله و زیرش سوارخ داره. اگه میخواین مدل‌های خوب اتو بخار رو شناسایی کنید پیشنهاد میکنیم مطلب چین‌و‌چروک‌ها رو به دست یه اتو بخار خوب بسپرین رو بخونین.

اتو پرسی

اتو پرسی که چند وقتیه جاش رو حتی تو خونه‌ها هم باز کرده، عملکرد خوبی داره و دیگه نیازی نیست برین خشکشویی. البته به نظر میرسه لازم باشه در صورت امکان تو خونه اتو پرسی و اتو بخار وجود داشته باشه چون هر کدوم مزیت خودش رو داره. کار کردن با اتو بخار برای بعضی لباس‌ها سخته و کار کردن با اتو پرسی هم برای بعضی لباس‌های دیگه.
مثلا اتو کردن چادر، شلوار و پیراهن یا تی‌شرت با اتو پرسی راحت‌تره ولی مواردی که لباس مثلا دکمه زیاد داره یا جنس خاصی داره بهتره از اتو بخار استفاده بشه. البته اتوی پرسی هم مخزن آب داره و دکمه‌های ویژه‌ای هم برای خروج بخار مستقیم تعبیه شده. امکان استفاده از تنظیمات پارچه‌های مختلف هم وجود داره. تو بازار اتوهای پرسی ۲۶، ۲۸ و ۳۲ اینچی با مارک‌های مختلف پیدا میشه که میتونین بسته به نیازتون یه مدل رو بخرین.

اتو با مخزن بخار مجزا

این اتو یه مخزن بخار مجزا داره و که از راه یه سیم و یه شیلنگ به دسته اتو کشی وصل میشه و بیشتر تو خیاطی‌ها نمونه‌ش رو می‌بینین. به کمک بخار زیاد میشه بهتر اتو کرد و حتی با صفحه‌ی سرد هم این امکان وجود داره. مثلا باعث میشه روی کت و شلوار برق نیفته.
معمولا اتو دچار جرم گرفتگی یا رسوب میشه که برای تمیز کردنش بهتره از محلول آب مقط و سرکه داخل مخزن اتو بریزین و بعد مدتی هم خالیش کنید. یه بار دیگه فقط آب مقط بریزین تا کاملا تمیز بشه. در نهایت هم یه بار با فشار بخار یه پارچه رو اتو کنید تا رسوبی داخل اتو نمونه.
معمولا بعد از اتو کردن لباس‌ها مثل مانتو، شلوار یا کت میگن برق افتاده. برای اینکه اینطوری نشه آب و سرکه رو روی جایی که میخواین اتو کنید بپاشین و مستقیم هم اتو روی لباس نذارین. مثلا از یه پارچه کتانی استفاده کنید که بین لباس و اتو قرار می‌گیره.
اما برای اینکه اتوی شما عمر بیشتری داشته باشه و سالهای سال براتون کار کنه حواستون باشه ضربه بهش وارد نشه، زمین نخوره، تا خنک نشده سیم رو دورش نپیچید، اتو داخل آب نره یا بهش آب پاشیده نشه، بیشتر از اندازه مخزن رو پر نکنید، سیمش اگه دچار مشکل شده یا بافت روش کنده شده حتما عوض کنید، کف اتو رو روی سگک، قلاب، زیپ یا حتی دکمه نکشید و سعی کنید مخزن رو با آب مقطر یا آب بدون املاح پر کنین.
اتو وسیله‌ی خطرناک مخصوصا برای لباس‌ها و بچه‌هاست! پس اگه سیستم الکترونیکیش درست کار کنه در صورت ثابت بودن به شکل عمودی به مدت ۸ دقیقه و افقی ۳۰ دقیقه باید خاموش بشه. از سیستم پاک‌کنندگی اتوماتیک اتو هم استفاده کنید تا ذرات گرد و غبار از اتو خارج بشه و تاثیر منفی رو عملکردش نداشته باشه.

برای مشاهده انواع اتو کلیک کنید